خانم دکتر پرستو وثوقی متخصص قلب و عروق

رزیم غذایی بیماران قلبی
5/5

فهرست مطالب

جدیدترین نوشته ها

رژیم غذایی بیماران قلبی چیست ؟

رژیم غذایی بیماران قلبی 

حتما شنیده اید که می گویند قلب سالم در بدن سالم ! و بدن سالم جز با تغذیه درست اصولی امکان پذیر نیست .رابطه رژیم غذایی و قلب آن قدر نزدیک است که یکی از عوامل بروز سکته قلب را سبک غذا ناسالم  نام برده اند .یکی از مهم ترین اقداماتی که برای حفظ سلامتی قلب و جلوگیری از بروز حملات قلبی انجام می دهند ، مصرف غذای سالم و ارگانیک ، کاهش مصرف نمک و استفاده از غذا های مفید برای بدن است .

در این مقاله دکتر پرستو وثوقی به سوالات شما پاسخ می دهد !

تماس با مطب دکتر وثوقی

رژیم غذایی بیماران قلبی

رژیم غذایی قلبی چیست ؟

این اصطلاح غیر رسمی گویای رژیمی است که برای سلامتی قلب در نظر گرفته می شود .در واقع با محدود کردن مصرف غذاهای ناسالم و خوردن غذاهایی که برای قلب مفید است از قلب خود در برابر اتفاقات احتمالی مثل سکته محافظت می کنیم .

کاهش مصرف چربی اشباع ، ترنس ، سدیم و قند اضافی و در مقابل آن استفاده از میوه ، سبزیجات، ماهی و غلات در این رژیم قرار دارد .

رژیم غذایی بیماران قلبی -دکتر وثوقی

نکات مهم در رژیم غذایی بیماران قلبی

آن چه در رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است این مورد می باشد که انواع گروه های غذایی مصرف شود و مواد مغذی به بدن برسد . اما نکات زیر را باید حتما رعایت کنید :

  • بیش از 2 گرم سدیم نمی توانید مصرف کنید .
  • مصرف کلسترول به کم تر از 200 میلی گرم محدود کنید .
  • استفاده از مشروبات الکلی را متوقف کنید .
  • مصرف چربی های ترانس

غذا های مفید در رژیم غذایی بیماران قلبی

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه غذاهایی برای بیماری قلبی مفید است و بیماران قلبی باید چه غذا هایی را مصرف کنند ؟

استفاده از میوه و سبزیجات ، غلات کامل ، چربی های سالم مثل ماهی ، پروتئین ، مصرف حبوبات و گوشت سفید از جمله مواردی است که در سبد غذایی بیماران قلبی جای دارد .

رژیم غذایی بیماران قلبی -دکتر وثوقی

غذای مضر در رژیم غذایی بیماران قلبی

اگر دچار بیماری قلبی هستید و یا یک عارضه قلب مثل حمله قلبی و یا سکته را پشت سر گذااشتید باید دقت کنید که از رژیم غذایی بیماران قلبی پیروی کنید . آنچه در رژیم غذایی بیماران قلبی ممنوع است استفاده از نمک و چربی اشباع شده می باشد .

خوردن مواد غذایی که نمک زیاد دارد مثل چیپس و پفک و یا مواد غذایی شور می تواند آسیب جدی به قلب وارد کند . برای جلوگیری از مصرف بیس از اندازه چربی اشباع شده ، مصرف لبنیات را محدود کنید .   این لبنیات می تواند شامل شیر ، ماست ، کره و پنیر باشد که توصیه می شود از نوع کم چرب استفاده شود.

هم چنین نوشیدنی هایی مثل نوشابه ، آب نبات و شیرینی اگر در مصرف آن دقت نشود می تواند به قلب صدمه وارد کند . توصیه می شود از خوردن چای پررنگ و قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا و تحریک قلب جلوگیری شود .

رژیم غذایی بیماران قلبی -دکتر وثوقی

بهترین رژیم غذایی بیماران قلبی

رژیمی که بتواند سلامت قلب را بالا ببرد و کم ترین ریسک را برای قلب داشته باشد ، جز بهترین رزیم غذایی بیماران قلبی نام برده می شود . در این رژیم ، مصرف غذا های گیاهی و سبزیجات پخته به حداکثر می رسد .همچنین  استفاده از میوه ها به دلیل داشتن فیبر برای بیماران قلبی بسیار مفید است .

مصرف ماهی به دلیل آن که سرشار از امگا3 می باشد خاصیت ضد التهابی برای قلب دارد و توصیه می شود که بیماران قلبی 2 وعده در هفته مصرف کنند . ماهی سالمون از جمله ماهی هایی است که برای سلامت قلب توصیه شده است .

انواع رژیم غذایی بیماران قلبی

برای بیماران قلبی رژیم های مختلفی از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه تدوین شده است . که ممکن است متناسب با سن ، جنس ، سابقه ژنتیک و شرایط فیزیکی و جسمی افراد متفاوت باشد .

رژیم غذایی بیماران قلبی -دکتر وثوقی

بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید و از او رژیم غذایی بیماران قلبی را بپرسید . دکتر پرستو وثوقی می تواند در این ضمینه به شما کمک کند .

تماس با مطب دکتر وثوقی

در پایان تعدادی از انواع رژیم غذایی مناسب بیماران قلبی را نام می بریم که می تواند برای سلامت قلب مفید باشد .

  • رژیم مدیترانه :در این رژیم مصرف چربی به حداقل می رسد
  • رژیم گیاهی : کاهش مقدار مصرف گوشت و استفاده از حجم بالای سبزی و میوه و حبوبات پایه این رژیم می باشد .
  • رژیم دش : در این رژیم مصرف سدیم ، کلسترول و چربی کاهش می یابد .
  • رژیم سالم : بر سلامت غذا ها و نحوه صحیح مواد غذایی تاکید دارد .

در صورتی که به  بیماری قلبی دچار هستید و یا دوران نقاهت پس از حمله قلبی را پشت سر می گزارید می توانید برای دریافت مشاوره رژیم غذایی بیماران قلبی با دکتر پرستو وثوقی در ارتباط باشید .

تماس با مطب دکتر وثوقی

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x