خانم دکتر پرستو وثوقی متخصص قلب و عروق

سنکوب
5/5

فهرست مطالب

جدیدترین نوشته ها

علت سنکوب قلب چیست ؟

سنکوب قلب چیست؟

سنکوب یکی از بیماری هایی است که امروزه در جامعه افزایش پیدا کرده. این بیماری ممکن است برخی اوقات خطراتی را داشته باشد و باید به موقع برای درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره با سنکوب کسب کنید؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم که ادامه این مقاله را از دست ندهید و با وبسایت دکتر وثوقی تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تعریف واضح سنکوب قلب

سنکوب تعاریف زیادی دارد ولی ما می خواهیم بهترین و ساده ترین تعریف را به شما بگوییم تا راحت تر این عارضه را درک کنید. در واقع می توان گفت که سنکوب از دست دادن ناگهانی و موقتی هوشیاری می باشد.

شاید برای شما سوال باشد که چه دلیلی باعث می شود به صورت موقت و ناگهانی هوشیاری از دست برود؟ در جواب به این سوال باید به شما بگوییم که در زمان سنکوب مغز با کمبود اکسیژن روبرو می شود. البته باید به شما بگوییم که این عارضه چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد و بعد از آن فرد هوشیاری خود را به دست می آورد.

سنکوب

انواع سنکوب قلب

سنکوب انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع سنکوب ممکن است که به نوعی روی بیمار تاثیر گذاشته و علائم خود را نشان بدهد. در ادامه انواع سنکوب را به صورت خلاصه و مفید برای شما شرح داده ایم.

  • سنکوب نوروکاردیوژنیک:

این نوع سنکوب معمولا زمانی رخ می دهد اختلالاتی در سیستم عصبی خودمختار به وجود بیاید. سیستم عصبی خودمختار مسئول فعالیت های خودکار بدن مانند گوارش، تنفس و… می باشد. در این نوع سنکوب فرد با افت ناگهانی فشار خون و ضربان قلب روبرو می شود.

این افت ناگهانی باعث می شود که خون و اکسیژن به مقدار کافی در اخیتار مغز قرار نگیرد. از این سنکوب با نام سنکوب رفلکسی نیز نام برده می شود. تنها نگرانی که درباره با این سنکوب وجود دارد سقوط ناگهانی بیمار است که ممکن است باعث آسیب دیدگی شود.

  • سنکوب موقعیتی:

این نوع سنکوب مربوط به سندورم نورولپتیک که یک بیماری عصبی است، می باشد. در برخی از موقعیت ها و همچنین فعالیت ها می تواند باعث این سنکوب شوند:

  1. سرفه یا عطسه شدید
  2. زور زدن هنگام مدفوع یا ادرار
  3. فعالیت های بدنی شدید مانند وزنه برداری
  4. ایستادن به مدت طولانی
  5. استفراغ
  6. اختلالات گوارشی
  7. سندروم سیسنوس کاروتید:

شریان اصلی که به مغز خون رسانی می کند کاروتید نام دارد. هر گونه فشار و ضربه ای که به این شریان کاروتید وارد شود؛ می تواند باعث سنکوب و غش کردن شود.

  • سنکوب قلبی:

دیگر نوع و می توان گفت خطرناک ترین نوع سنکوب، سنکوب قلبی می باشد. بیماری های قلبی می توانند در عمل خون رسانی اختلال هایی ایجاد کنند و همین امر باعث می شود که اکسیژن به تمام بدن نرسد. به همین دلیل شما در کسانی که به این بیماری مبتلا هستند می توانید غش کردن را ببینید.

سنکوب قلبی می تواند به دلایل مختلفی مانند آریتمی قلبی، حمله قلبی، انسداد دریچه های قلب، فشار خون بالا، آمبولی ریه، نارسایی قلبی و… اتفاق بیافتد.

نشانه ها و علائم سنکوب قلب چیست؟

در این بخش از مقاله می خواهیم به شما علائم و نشانه های سنکوب را بگوییم تا زمانی که شخصی با این علائم دید بتوانید به موقع به او کمک کنید. از علائم سنکوب می توان به سبکی سر، سرگیجه، حالت تهوع، تغییرات بینایی، افت فشار خون، تغییر ریتم قلب، احساس ضعف، تعریق اشاره کرد.

سنکوب

همچنین در هنگام غش کردن ممکن است که علائمی مانند از دست دادن تعادل و سقوط ناگهانی، نبض ضعیف، کاهش فشار خون، صورت رنگ پریده و… مشاهده شود. در صورت دیدن این علائم حتما اقدامات لازم برای نجات بیمار انجام شود.

تماس با مطب دکتر وثوقی

روش پیشگیری از سنکوب قلبی

سنکوب قلبی یکی از خطرناک ترین انواع سنکوب می باشد. زیرا این سنکوب قلب که مهم ترین عضو بدن است را درگیر می کند. در این بخش به شما راه های ساده ای را گفتیم که بتوانید با استفاده از آنها از سنکوب قلبی پیشگیری کنید.

✔️اولین روشی که ما به شما توصیه می کنیم این است که اگر سابقه غش کردن یا سنکوب قلبی را دارید ابتدا دلیل آن را بدانید و برای جلوگیری از آن از محرک هایی که باعث این عارضه می شوند دوری کنید.

✔️ اگر می خواهید از حالت درازکش یا نشسته به حالت ایستاده تغییر حالت بدهید؛ این تغییر حالت به صورت آهسته و آرام باشد تا از غش کردن جلوگیری کرده باشید.

✔️ اگر از دیدن خون می ترسید تا حدی که امکان دارد از دیدن آن خودداری کنید و همچنین در زمان آزمایش خون و مانند آن، با دکتر و یا پرسنل این را در میان بگذارید.

✔️ به هیچ عنوان وعده های غذایی خود را حذف نکنید. هر تعداد وعده در روز که می خورید را ادامه دهید و بدون دلیل هیچ کدام از آنها را حذف نکنید.

✔️ به محض اینکه علائم غش کردن یا سنکوب در شما پیدا شد؛ سریع به آرامی نشسته و سر خود را در بین زانوهای خود قرار دهید. این کار باعث می شود که خون رسانی به مغز انجام گیرد. احساس ضعف، سبکی سر و چرخش محیط اطراف از نشانه های اولیه غش کردن می باشد.

سنکوب

روش های درمان سنکوب قللب

برای درمان سنکوب دو روش کلی بیشتر وجود ندارد که در ادامه به شما توضیح خواهیم بداد. البته ناگفته نماند که درمان سنکوب بستگی به علت بروز آن دارد. اولین روش این است که در صورت وجود نداشتن بیماری های زمینه ای، با کنترل محرک ها می توان سنکوب و یا غش کردن را نیز کنترل کرد.

روش دوم در صورتی است که شخص بیماری های زمینه ای نیز داشته باشد. در این صورت پزشک با تحویز دارو بیماری زمینه ای را مهار کرده و این کار باعث کنترل سنکوب نیز می شود.

تماس با مطب دکتر وثوقی

تفاوت سنکوب و تشنج چیست؟

سنکوب و تشنج دو عارضه ای است که کمی شبیه به هم هستند ولی زمانی که بیشتر درباره با آنها می دانید، درک خواهید کرد این دو تفاوت های خیلی زیادی با هم دارند که این تفاوت ها را در ادامه به شما خواهیم گفت.

همانطور که گفته شد سنکوب تضعیف موقت هوشیاری می باشد که مدت آن در حد چند ثانیه می باشد. اما تشنج به دلیل عملکرد نادرست نورون های مغز اتفاق می افتد. در هنگام تشنج لب ها به دیل نرسیدن اکسیژن کبود شده و قفل شدن فک نیز در تشنج دیده می شود.

در صورت بروز سنکوب  قلبی چه اقداماتی انجام دهیم؟

اولین کاری که شما باید برای بیماری که دچار سنکوب شده است انجام دهید این است که او را به حالت دراز کشیده در بیاورید. سپس پاهای او را بلند کرده تا گردش خون در رگ های بزرگ بدن آسان شده و همچنین سرعت انتقال خون به مغز افزایش پیدا کند.

تشخیص و درمان سنکوب قلب و حمله قلبی|دکتر وثوقی

بهترین متخصص درمان سنکوب قلب

در بخش ها قبلی مقاله به شما اطلاعات زیادی درباره با سنکوب و غش کردن گفتیم. حال وقت آن رسیده است که به شما بهترین متخصص درمان سنکوب قلب را معرفی کنیم. دکتر پرستو وثوقی یکی از بهترین متخصصان قلب و عروق کشور هستند. ایشان تا به حال بیماران قلبی زیادی داشته اند و بیشتر این بیماران به کمک ایشان بهبود یافته و توانسته اند به زندگی عادی خود بازگردند.

ارتباط با دکتر وثوقی

شما در این مقاله که از وبسایت ما منتشر شده است اطلاعات زیادی درباره با سنکوب کسب کردید. همچنین بهترین متخصص درمان سنکوب را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از اینکه با وبسایت ما همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم.


سوالات متداول

دلیل اصلی سنکوب قلبی چیست ؟

سنکوب قلبی می تواند به دلایل مختلفی مانند آریتمی قلبی، حمله قلبی، انسداد دریچه های قلب، فشار خون بالا، آمبولی ریه، نارسایی قلبی و… اتفاق بیافتد.

نشانه ها و علائم سنکوب قلب چیست؟

همچنین در هنگام غش کردن ممکن است که علائمی مانند از دست دادن تعادل و سقوط ناگهانی، نبض ضعیف، کاهش فشار خون، صورت رنگ پریده و… مشاهده شود. در صورت دیدن این علائم حتما اقدامات لازم برای نجات بیمار انجام شود.

تفاوت سنکوب و تشنج چیست؟

سنکوب و تشنج دو عارضه ای است که کمی شبیه به هم هستند ولی زمانی که بیشتر درباره با آنها می دانید، درک خواهید کرد این دو تفاوت های خیلی زیادی با هم دارند که این تفاوت ها را در ادامه به شما خواهیم گفت. همانطور که گفته شد سنکوب تضعیف موقت هوشیاری می باشد که مدت آن در حد چند ثانیه می باشد. اما تشنج به دلیل عملکرد نادرست نورون های مغز اتفاق می افتد. در هنگام تشنج لب ها به دیل نرسیدن اکسیژن کبود شده و قفل شدن فک نیز در تشنج دیده می شود.

در صورت بروز سنکوب قلبی چه اقداماتی انجام دهیم؟

اولین کاری که شما باید برای بیماری که دچار سنکوب شده است انجام دهید این است که او را به حالت دراز کشیده در بیاورید. سپس پاهای او را بلند کرده تا گردش خون در رگ های بزرگ بدن آسان شده و همچنین سرعت انتقال خون به مغز افزایش پیدا کند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x